EDUCATIE

Kunstenaar in de klas

flyer BIK def A6voorkant

Het thema kind is een belangrijk en altijd aanwezig thema in mijn werk en eigenlijk in mijn hele leven. Naast dat ik kinderen ongelooflijk fascinerend vind, voel ik een grote behoefte om er voor hen te zijn. Vanuit die behoefte ben ik de BIK-opleiding (Beroepskunstenaars in de klas) gaan doen. Nu geef ik met veel enthousiasme workshops aan kinderen.

Mijn lessen hebben als doel om het zelfbewustzijn van kinderen te ontwikkelen. Om kinderen weerbaarder te maken en tegelijkertijd als groep te versterken. In mijn workshops stimuleer ik kinderen om zichzelf te zijn, hun eigen kwaliteiten te ontdekken en daardoor creatiever te durven denken. De workshops zijn persoonlijk en inhoudelijk. We werken naar een eindproduct toe waar ze trots op kunnen zijn. We maken gebruik van veel verschillende technieken en materialen.

Ook ontwikkel ik workshops op maat. Denk aan lessen met een specifiek thema, cultureel erfgoed, groep 8 afscheid of bijvoorbeeld een kinderfeestje. Neem gerust contact met mij op voor meer informatie.

IN OPDRACHT VAN GELDERS ERFGOED HEB IK VIJF NIEUWE LESSEN ONTWIKKELT. DEZE WORDEN AANGEBODEN OP DE SITE VAN REIZEN IN DE TIJD. http://www.reizenindetijd.nl FOTO’S EN INFORMATIE VAN MIJN LESSEN ZIJN DAAR TE VINDEN!                                          link naar film met korte uitleg over leerlijn Reizen in de tijd

* Een verzameling stoffige familieleden | Groep 3  ->  link naar website reizen in de tijd

* Stille voorwerpen | groep 5 -> link naar website reizen in de tijd

* Hoor jij wat ik zie? | groep 7 -> link naar website reizen in de tijd

* De miniatuurparade | groep 7 -> link naar website reizen in de tijd

* Beste…. ik | groep 8 -> link naar website reizen in de tijd

 

De onderstaande lessen heb ik ontwikkelt tijdens de Bik-opleiding 2013/14. Deze zijn ook beschikbaar. Neem voor meer informatie contact met me op!

 

E.schatpotje
Schatpotje (1 les)
De kinderen maken hun eigen ‘schatpotje’ dat ze vervolgens vullen met kwaliteiten, goede eigenschappen en complimentjes over zichzelf.

Duur: 1 les van 1,5 uur | Geschikt voor midden- en bovenbouw | Kerndoelen: 34, 37, 54 & 55

De kinderen leren hun eigen en andermans kwaliteiten te zien en die vervolgens te verwoorden. Op het einde van de les heeft iedereen een schatpotje gevuld met allerlei lieve, goede eigenschappen van zichzelf. Ik stimuleer de kinderen om het potje aan te vullen door briefjes van opa’s, tantes en de buurvrouw. Als ze zich in het leven een beetje verdrietig, alleen of onzeker voelen, hebben ze een zelf-versierde pot met allerlei lieve woorden over zichzelf.

 

 

E.vervoorw2 E.verlvoorw1

Verloren voorwerpen (4 lessen)
Verloren spullen opnieuw namaken vanuit onze herinnering

Duur: 4 lessen van 1,5 uur | Geschikt voor: midden- en bovenbouw | Kerndoelen: 54, 55 & 56

We filosoferen over het onderwerp ‘kwijtraken’.  We maken een nauwkeurige beschrijving van het verloren item. Waar is het verloren? Hoe zag het er precies uit? Hoe kwam je eraan? Hoe kun je dat zo goed mogelijk beschrijven en tekenen? Vervolgens maken we schetsen van de verloren spullen. In de tweede en derde les maken we de verloren voorwerpen van karton na en beschilderen we deze. In de vierde les maken we gezamenlijk een plattegrond van de locaties waar de spullen verloren zijn. Genummerd en met een index. Deze kaart verfraaien met tekeningetjes, beschrijvingen en analyses. Bijvoorbeeld door een ‘gevarenzone’ concluderen van waar de meeste spullen verloren worden.

 

E.Egodocu
Egodocument (6 lessen)
De kinderen maken een boek over henzelf. Per les een nieuwe techniek en een nieuw onderwerp.

Duur: 6 lessen | Geschikt voor midden- en bovenbouw | Kerndoelen: 34, 37, 54, 55 & 56

De kinderen maken een zelfportret van stof, gaan tekenen, schilderen hun dierbare, iemand die belangrijk is/was in hun leven. Ze schrijven een (advies)brief aan henzelf voor als ze 30 jaar oud zijn. En we drukken de kaft van het boek. Ze leren grafisch te kijken naar de lay-out en vormgeving van hun boek.